גם בישראל אפשר: להשקיע בזהב פיזי וליהנות מביטחון כלכלי

גם בישראל אפשר: להשקיע בזהב פיזי וליהנות מביטחון כלכלי

זהב הוא אפיק ההשקעה האחראי ביותר זה אלפי שנים. ולמרות זאת ישראל ממסה אותו ומנטרלת את הכדאיות, בניגוד למדינות אחרות. סיפורם של שני חשבונאים שפיצחו את השיטה ומאפשרים לישראלים להשקיע בזהב פיזי עם פטור ממע"מ וליהנות מעוגן כלכלי

בשנים האחרונות גוברת בישראל המודעות לחשיבות ההשקעה והחיסכון לעתיד. הציבור מבין שכדי להמשיך לשמור על רמת חיים ראויה לאורך שנים, על כל אדם להשקיע את ההון שלו בחוכמה. גם המדינה מתחילה לעודד את הציבור לחסוך. ולמרות זאת אפיקי ההשקעה המרכזיים בישראל הם שוק ההון (מניות, אגרות חוב וכדומה) ונדל"ן בלבד. על הרקע הזה מפתיע שמדינת ישראל לא מעודדת השקעה במסלול הכי סולידי ובטוח שמוכיח את עצמו כבר אלפי שנים – השקעה בזהב, כסף ומתכות יקרות אחרות.

במהלך כל ההיסטוריה הזהב הוכח כאפיק ששומר על ערכו הריאלי גם בתקופות כלכליות קשות וכך מעניק ביטחון פיננסי לבעליו. לכן רבים מגלים את האטרקטיביות של הזהב, במיוחד בימים של אי ודאות כלכלית, כשיש חשש לאינפלציה או למשברים פיננסיים, ביטחוניים ומדיניים חמורים.

במאמר שפורסם לאחרונה בכתב העת הבריטי Financial Times, כתבה מרין סומרסט ווב, עורכת מגזין MoneyWeek, כי היא אישית משקיעה בזהב כדי להבטיח את עצמה למקרה של זעזועים ואינפלציה. סומרסט ווב מעריכה כי ההיתכנות לאינפלציה בהחלט סבירה, אף שהבנקים המרכזיים לא ערוכים להתמודד איתה. לכן, היא סבורה, ראוי שאנשים פרטיים ייערכו מפניה באמצעות רכישת זהב.

ניירות ערך פטורים ממע"מ, אבל זהב לא?

הבנקאי המיליארדר האמריקאי ג'ון פירפונט מורגן (J.P. Morgan), ששלט בכלכלה האמריקאית עד מלחמת העולם הראשונה, הגדיר כבר ב-1912 את עליונותו של הזהב בדרך מעניינת:

"Gold is money, Everything else is credit" (כלומר "זהב הוא כסף, כל השאר הוא אשראי"). אולם יותר ממאה שנים לאחר מכן, ולמרות היתרונות הרבים הטמונים בהשקעה בזהב, הרשויות בישראל לא מתייחסות לזהב כאל מכשיר פיננסי ולא מעודדות השקעה בו.

במה מתבטאת המדיניות הזאת? בחיוב תשלום מע"מ. זהב שנקנה בישראל נחשב לפי רשויות המס ל"טובין", כמו כל מוצר אחר שנקנה לשימוש אישי. בדיוק כמו שאדם קונה לעצמו תכשיט, כורסה או מקרר. המשמעות היא שעסק שמוכר זהב להשקעה מחויב בגביית מע"מ מהלקוח ובהעברתו למדינה. לעומת זאת, השקעה באמצעות קניית ניירות ערך למשל לא מחויבת במע"מ, ולא מוגדרת כקניית טובין. במצב הזה, כשהעסקה מתייקרת ב-17%, ההשקעה בזהב מאבדת את הכדאיות שלה.

זאת בזמן שמדינות מערביות רבות אחרות מעניקות פטור ממס ברכישת זהב להשקעה במטרה לעודד את הציבור להשקיע את הונו באחריות ולהשיג ביטחון פיננסי. כך למשל במדינות האיחוד האירופי לא נגבה מע"מ על אספקת זהב להשקעה. גם בריטניה, אוסטרליה, קנדה ודרום אפריקה מעניקות פטורים והקלות בתחום המע"מ ותשלומי המכס בעסקאות למכירת זהב להשקעה.

הפיתרון החוקי והמשתלם: רכישה באילת

מי שהחליטו להיאבק במדיניות הזאת הם בעלי חברת 100Gold (זהב ישראל), המייבאת זהב ומוכרת אותו למשקיעים ישראליים. בעלי החברה, יהושע (ג'וש) פלדמן ואריה בר איתן, שני חשבונאים חדורי מוטיבציה, התוודעו לחשיבות קידום ההשקעה בזהב פיזי והחליטו להעלות את המודעות לנושא בקרב הציבור הישראלי.

מאז שנת 2013 ניהלו פלדמן ובר איתן דין ודברים מול רשויות המס בדרישה להכיר בהשקעה בזהב ובמתכות יקרות אחרות כמכשיר פיננסי לכל דבר ולפטור עסקאות מהסוג הזה ממע"מ. השניים רואים בכך אג'נדה כלכלית שיכולה להיטיב עם משקיעים רבים, וסקרו את המדיניות המקובלת בעולם המערבי. העובדה שמדינות רבות מעודדות השקעה בזהב ופוטרות אותה ממיסים רק המריצה אותם.

כשרשות המיסים עמדה בסירובה לוותר על המע"מ, פלדמן ובר איתן לא הרימו ידיים. פלדמן, מנכ"ל החברה, ארז את כל מטלטליו ועבר להתגורר באילת, ומאז שנת 2015 החברה מתנהלת באילת במטרה לפטור את העסקאות ממע"מ בהתאם לחוק אזור סחר חופשי באילת.

אולם רשות המיסים לא הסתפקה בכך ודרשה להוכיח כי הצריכה והשימוש בזהב שנקנה נעשים אף הם באילת. כדי שלקוחות החברה יוכלו לרכוש זהב פיזי ללא מע"מ באילת, הגיעה החברה להסדר עם רשות המיסים: הרכישה עצמה נעשית באילת, והלקוחות מאחסנים את הזהב למשך שלושה חודשים לפחות בכספות ייעודיות בחברת אבטחה באילת.

כך הפכה 100Gold לחברה היחידה בישראל שמוכרת למשקיעים זהב ומתכות יקרות אחרות שמיובאות מיד ראשונה מהמותגים הגדולים והאמינים בעולם, וזאת ללא מע"מ ועל פי חוק.

ההמלצה: להשקיע בזהב עד 10% מההון הפנוי

הזהב הוא נתיב ההשקעה הכי אחראי ולא ספקולטיבי שקיים, עם היסטוריה מוצלחת של 5,000 שנה", מסביר בר איתן. "אבל במקום לעודד את ההשקעה בזהב בישראל, כשידוע כמה חשוב לחסוך לעתיד, המע"מ מנטרל את הכדאיות וכך המדינה שמה רגליים למשקיעים הפוטנציאליים. לכן החלטנו לעשות הכל כדי לחשוף את הישראלים לחשיבות ולפוטנציאל הכלכלי של השקעה בזהב פיזי".

בר איתן לא דוגל בקיצוניות ולא יוצא נגד אפיקי ההשקעה המקובלים, אלא ממליץ לכל אדם להשקיע עד 10% מההון הפנוי שלו בזהב ובכסף פיזי ולא להסתפק בהשקעה בניירות למיניהם.

איך הגעתם לתחום הזהב?

"זה סיפור מאוד מעניין שמשלב ציונות, מקצועיות ואג'נדה שרואה את טובת הציבור. גו'ש השותף שלי נולד וגדל בדרום אפריקה ולמד שם ראיית חשבון. מאז ומתמיד הוא היה ציוני. אחרי המשבר הכלכלי של 2008 הוא פוטר ממקום העבודה שבו התמחה. במהלך חיפושי עבודה הוא החליט לעשות עלייה, ככה לבד, בלי המשפחה ובלי שידע מילה בעברית. ב-2009 הוא הגיע לישראל וניסה להשתלב כאן. קל זה לא היה. אבל הוא התעקש להישאר, ואפילו הבוס (לשעבר) הנוצרי שלו שלח לו מדרום אפריקה כסף למחייתו כי 'יהודי צריך לחיות בישראל'.

"ב-2012 הכרנו כשני מתמחים במשרד רואי חשבון ירושלמי, והפכנו לחברים טובים. כשסיימנו את ההתמחות וחשבנו מה הלאה, התוודענו לנושא ההשקעה במתכות יקרות. הקמנו את העסק מתוך אמונה שחשוב שאנשים ישמרו על עצמם מפני מפולות כלכליות עתידניות. אנחנו מביאים את הסדר של עולם ראיית החשבון לתחום של מתכות יקרות ומתפתחים כל הזמן. כשהבנו את עמדת הרשויות בנושא, החלטנו לעשות הכל כדי לשנות את תמונת המצב ולאפשר לאנשים ליהנות מהעוגן הכלכלי שמעניקה ההשקעה בזהב פיזי. ג'וש אפילו עזב הכל ועבר לחיות באילת כדי לקדם את האג'נדה הזאת".

המודעות בישראל לנתיב ההשקעה הזה נמוכה מאוד, אז מיהם הישראלים שקונים זהב להשקעה?

"למרות חוסר המודעות בישראל, מאז 2013 כבר קנו דרכנו לא מעט משקיעים. מינימום ההשקעה אצלנו הוא 100,000 שקלים כך שאלו משקיעים בעלי הון. מדובר באנשים חושבים, מצליחים ומשכילים עם סיפורי חיים מעניינים. המשקיעים שמגיעים אלינו מיישמים את התאוריה של 'אבא עשיר אבא עני', הם אנשים מרתקים שלא סומכים על הממסד, חושבים מחוץ לקופסה ודואגים בהצלחה לעתידם. לכל לקוח אנחנו ממליצים ומציעים במה בדיוק כדאי להשקיע, ומעניקים שירות סופר אישי ודיסקרטי, כולל סיוע באחסון הזהב לטווח ארוך, באילת או באזור המרכז".

כלי נגישות

מהי הכמות שאת/ה רוצה לקנות?

מלאו פרטים ונחזור אליכם

* הסכום הסופי יקבע לפי הצעת מחיר פרטנית שאנו נשלח ונעילת השער תהיה בעת התשלום בפועל.